نکات مهم آمادگی تاکتیکی

تمرین تاکتیکی یک ورزشکار:

ویژگی های تمرین تاکتیکی در ورزش های مختلف.
تاکتیک های ورزشی به عنوان موضوع مطالعه بهبود. تاکتیک ورزشی در شکل کامل خود هنر  است. به طور کلی، مفهوم “تاکتیک های ورزشی” تمام روش های کم و بیش مصلحتی برای انجام یک مسابقه توسط یک ورزشکار (تاکتیک های فردی) و یک تیم ورزشی (تاکتیک های تیمی) را در بر می گیرد که مشروط به یک برنامه و برنامه مشخص برای دستیابی به یک هدف رقابتی است. منظور از تاکتیک های یک ورزشکار (تیم) استفاده از چنین روش هایی برای انجام یک مسابقه است که به آنها امکان می دهد تا به بهترین شکل توانایی های خود (فیزیکی، ذهنی، فنی) را درک کنند و با کمترین هزینه بر مقاومت حریف غلبه کنند.

نقطه شروع در تاکتیک های ورزشی یک برنامه تاکتیکی کلی است – اصل برگزاری یک مسابقه که به عنوان یک قاعده قبل از مسابقه به عنوان خط اصلی سازماندهی اقدامات، تعاملات (در مسابقات تیمی) و غلبه بر مخالفت رقبا در زمین ایجاد شده است. راهی برای دستیابی به هدف رقابتی برای مثال، طرح کلی تاکتیکی برای یک دونده می‌تواند شامل تلاش برای اطمینان از توزیع یکنواخت نیروها در مسافتی باشد که برای دستیابی به یک نتیجه رکوردی مطلوب‌تر است، یا استفاده از جهش‌ها و سایر تکنیک‌های  در فاصله ای که اگرچه آنها نتیجه رکورد را تضمین نمی کنند، اما به دلیل اینکه آنها را در موقعیت دشواری قرار می دهند می توانند به پیروزی بر رقبا کمک کنند. برنامه تاکتیکی در بازی های ورزشی اغلب از تمایل به تحمیل شیوه نامطلوب بازی به تیم مقابل و غیره ناشی می شود. این طرح در یک برنامه تاکتیکی مشخص می شود که فهرستی از وظایف متوالی و راه های پیشنهادی برای حل آنها است. مفهوم و طرح تاکتیکی نوعی مدل اولیه از تاکتیک های یک ورزشکار (تیم) در مسابقات پیش رو است. از آنها – اگر با در نظر گرفتن توانایی های واقعی ورزشکار (تیم) توسعه یافته باشند، ویژگی های شرایط مسابقه (از جمله قابلیت های رقبا) را منعکس می کنند و بر پیش بینی صحیح نتیجه احتمالی مبارزه تکیه می کنند – اول از همه، مصلحت تاکتیک های ورزشی بستگی دارد.

مفهوم تاکتیکی و طرح، صرف نظر از اینکه چقدر با دقت توسعه داده می شوند، ناگزیر در جریان رقابت با شرایط رقابتی واقعی تنظیم می شوند. بنابراین، عناصر عملی تاکتیک های ورزشی را نه تنها باید به عنوان راه هایی برای اجرای یک خط تاکتیکی از پیش برنامه ریزی شده، بلکه به عنوان راه هایی برای حل مشکلات تاکتیکی که مستقیماً در فرآیند رقابت به وجود می آورند، در نظر گرفت.

عناصر عملی تاکتیک های ورزشی در بیشتر موارد عبارتند از:

اولاً، روشهای مناسب برای ترکیب و تبدیل (تغییرهای) اقدامات رقابتی که با منطق مسابقه تعیین می شود (به عنوان مثال ترکیب و تغییر اقدامات دفاعی، ضد حمله و حمله در هنرهای رزمی و بازی های ورزشی بسته به اقدامات حریف).

دوم، روش های توزیع منطقی نیروها در طول تمرینات رقابتی و در حین بازتولید آنها در روند رقابت.

ثالثاً، روش های تأثیر روانی بر حریف و پنهان کردن نیات (مثلاً نشان دادن اعتماد به نفس و آمادگی عمومی برای مسابقه حتی قبل از شروع آن، در گرم کردن، یا برعکس، پنهان کردن توانایی های خود تا لحظه تعیین کننده. ، تکنیک های تقلید و تقلید در طول مبارزه، ایجاد یک ایده فریبنده از اقدامات مورد نظر در حریف).

اکثر وظایف تاکتیکی در مسابقه از طریق تکنیک اقدامات رقابتی حل می شود. این بدان معنی است که عناصر اصلی تاکتیک های ورزشی چیزی نیست جز ترکیبی از تجهیزات ورزشی با روشی مناسب برای استفاده از آن، متناسب با شرایط رقابتی خاص، یعنی اشکال تاکتیکی استفاده از تجهیزات ورزشی هستند. باید در نظر داشت که عناصر تاکتیک همیشه بزرگتر از عناصر تکنیک هستند: اولی دومی را به عنوان اجزای خود شامل می شود و آنها را به ترتیب خاصی ترکیب می کند – در قالب روش های مناسب برای انجام مسابقه (تکنیک اقدامات تهاجمی و تدافعی، به عنوان مثال، در مبارزه بوکسور به عنوان یک پایه فنی در تاکتیک های حمله و دفاع گنجانده شده است، اما تاکتیک در این مورد به تکنولوژی خلاصه نمی شود، بلکه شکلی است که تکنیک های فردی را به مصلحت ترکیب می کند. این وحدت و تفاوت تمرین تاکتیکی و فنی است.

ویژگی های تاکتیک در ورزش های مختلف در درجه اول به دلیل ویژگی های تماس بین شرکت کنندگان در مسابقه، نسبت عوامل تعیین کننده دستاوردهای ورزشی است. ورزش و هنرهای رزمی با تاکتیک های پیچیده و متنوع مشخص می شوند. تصادفی نیست که به آنها ورزش تاکتیکی می گویند. ویژگی خاص تاکتیک ها در ورزش، تماس مستقیم رقبا است که در تأثیرات فیزیکی آنها بر روی یکدیگر (بوکس، کشتی، هاکی روی یخ و غیره) یا در تأثیرات واسطه یک سلاح یا شیء ورزشی (شمشیربازی، بازی با توپ، و غیره).

دانش تاکتیکی در قالب مهارت های تاکتیکی که در نتیجه یادگیری عملیات فکری و اقدامات حرکتی که اساس تاکتیک های ورزشی را تشکیل می دهند، کاربرد عملی پیدا می کند. اینها به ویژه مهارت ها و توانایی های توسعه ایده های تاکتیکی، برنامه ها، پردازش اطلاعات، ارزیابی موقعیت های رقابتی و تصمیم گیری، و همچنین مهارت ها و توانایی های حرکتی لازم برای حل موفقیت آمیز مشکلات تاکتیکی در فرآیند رقابت است. مهارت تاکتیکی ورزشکار هم به مهارت و هم به مهارت بستگی دارد، اما به نظر نمی‌رسد که روش کلی مسابقه هرگز به یک مهارت تبدیل نمی‌شود (یک شکل رفتاری باثبات و خودکار). به عبارت دیگر، مهارت های تاکتیکی در رابطه با عملیات فردی (تکنیک ها) و ترکیب آنها شکل می گیرد، اما به طور کلی نه بر اساس نوع اتصالات کلیشه ای سفت و سخت، بلکه بر اساس نوع اتصالات متغیر انعطاف پذیر مشخصه مهارت های حرکتی پیچیده ترکیب می شوند. .

در وحدت با شکل گیری دانش، مهارت ها و توانایی های تاکتیکی، تفکر تاکتیکی توسعه می یابد. ویژگی های اصلی آن در توانایی یک ورزشکار برای درک سریع، ارزیابی، برجسته کردن و پردازش اطلاعاتی است که برای حل مشکلات تاکتیکی در یک مسابقه ضروری است، پیش بینی اقدامات حریف و نتیجه موقعیت های رقابتی و مهمتر از همه، در کوتاه ترین راه، از میان چندین راه حل ممکن، راه حلی را پیدا کنید که بیشترین احتمال موفقیت را دارد. شکی نیست که این ویژگی ها در هر ورزشی مورد نیاز است، اگرچه “سهم” آنها در موفقیت های ورزشی، بدیهی است که در ورزش های مختلف یکسان نیست. همانطور که قبلاً تأکید شد، نقش تفکر تاکتیکی عملیاتی به‌ویژه در بازی‌های ورزشی و هنرهای رزمی بسیار زیاد است، جایی که اغلب یک عامل تعیین کننده در پیروزی است. و نه تنها “ceteris paribus”. به عنوان مثال، حقایق نشان می دهد که شمشیربازی که توانایی بسیار توسعه یافته ای در پیش بینی اقدامات حریف دارد، حتی زمانی که از رقبای خود در رشد توانایی های روانی حرکتی ابتدایی پایین تر باشد، برنده می شود – سرعت یک واکنش حرکتی ساده. و غیره (V.S. Keller).

فعالیت تاکتیکی بازیکنان فوتبال حل وظایف عملیاتی است که در فرآیند تعامل با یک شریک و یک حریف بوجود می آیند. و در اینجا توانایی تصمیم گیری که امکان استفاده منطقی از زرادخانه اقداماتی را که ورزشکاران برای دستیابی به پیروزی بر حریف دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه، لازم است در تمرینات تاکتیکی، تسلط بر زرادخانه اصلی اقدامات تاکتیکی توسط بازیکنان فوتبال گنجانده شود، که امکان استفاده حداکثری از تجهیزات فنی، کیفیت ها و توانایی های خاص، دانش تئوری و غیره را در بازی فراهم می کند.

آموزش تاکتیکی یک فرآیند آموزشی است که با هدف دستیابی به کاربرد مؤثر تکنیک ها در پس زمینه تغییرات مداوم در شرایط بازی با کمک اقدامات تاکتیکی انجام می شود که شکلی منطقی از سازماندهی فعالیت های بازیکنان فوتبال در بازی برای اطمینان از پیروزی بر یک بازی است. حریف

مفهوم “آموزش تاکتیکی” گسترده تر از مفهوم “تدبیر تاکتیک” است. شما می توانید تاکتیک های فوتبال را از نظر تئوری خوب مطالعه کنید، اما در بازی، از نظر تاکتیکی، عمل کردن بی تاثیر است. مطالعه حتی تمام اقدامات تاکتیکی (انفرادی، گروهی و تیمی) برای بازدهی بالا در بازی کافی نیست. در فرآیند آموزش تاکتیک ها، دستیابی به وحدت ارگانیک تاکتیک و فناوری ضروری است.

به عبارت دیگر، آموزش تاکتیکی به عنوان بهبود روش های منطقی برای حل مشکلاتی که در فرآیند فعالیت رقابتی ایجاد می شود و توسعه توانایی های ویژه ای که اثربخشی حل این مشکلات را تعیین می کند درک می شود. این تعریف به ما اجازه می دهد که آموزش تاکتیکی را از دو جنبه در نظر بگیریم: هم به عنوان فرآیند یادگیری و بهبود (یعنی کسب دانش، مهارت ها و توانایی ها)، و هم به عنوان فرآیندی از توسعه کیفیت هایی که در ترکیب، توانایی های تاکتیکی ویژه ای را تعیین می کند.

توصیه می شود تعدادی از عواملی را که موفقیت اقدامات تاکتیکی یک بازیکن فوتبال در یک بازی را تعیین می کنند، مشخص کنید.

اولاً، این سطح بالایی از توسعه کیفیت های ویژه در زمینه هوش، ادراک و مهارت های روانی حرکتی است (حجم و تغییر توجه، دامنه میدان دید، سرعت واکنش های پیچیده، سرعت پاسخ، جهت گیری، سرعت تصمیم گیری). ساخت، تفکر تاکتیکی، حرکت و غیره)، که جهت گیری در شرایط سخت موقعیت های بازی و اجرای انتخاب راه حل برای این موقعیت را فراهم می کند.

ثانیاً، درجه بالایی از قابلیت اطمینان اجرای تکنیک ها در شرایط سخت بازی است.

و در نهایت، ثالثاً، باید به وحدت دو عامل اول اشاره کرد که در سطح بالایی از مهارت های تسلط بر اقدامات تاکتیکی فردی در حمله و دفاع بیان می شود.

بنابراین، آموزش تاکتیکی را نمی توان به تمرین در اقدامات تاکتیکی تقلیل داد. اساس اقدامات موفق یک فوتبالیست در بازی، ویژگی ها و توانایی های خاص (مشاهده، واکنش سریع، تفکر و …) و توانایی استفاده انعطاف پذیر از تکنیک های فنی است. در واقع، اقدامات تاکتیکی به عنوان نوعی سازماندهی اقدامات بازیکنان فوتبال به صورت انفرادی، گروهی و تیمی در شرایط نبرد تک با دشمن عمل می کند که به شما امکان می دهد تا به بهترین شکل کیفیت ها، توانایی ها و مهارت های به دست آمده را درک کنید. روند جلسات آموزشی بنابراین، آموزش تاکتیکی به عنوان یک فرآیند آموزشی را می توان به طور مشروط به چند مرحله تقسیم کرد.

مرحله اول آموزش تاکتیکی باید با هدف ایجاد ویژگی ها و توانایی های خاصی در کارآموزان باشد که زیربنای اقدامات تاکتیکی موفق هستند.

مشخص است که تاکتیک های تیم، اول از همه، شامل اقدامات فردی معقول بازیکنان فردی است. در این راستا، منطقی است که در نظر بگیریم که فردی کردن تمرینات تاکتیکی نه تنها یکی از ابزارهای بهبود ورزش است، بلکه در اصل اولین مرحله آموزش تاکتیکی است. تنها پس از آن مربی باید به آموزش تاکتیک های گروهی و تیمی بپردازد. به عبارت دیگر، در فرآیند توسعه مهارت تاکتیکی یک بازیکن فوتبال، برای بهبود تاکتیک های گروهی و تیمی، مربی نیاز به آموزش و پرورش مجموعه ای از ویژگی های ذهنی هر بازیکن دارد تا بتواند به طور مداوم وظایف خود را حل کند. آموزش تاکتیکی ابزار مؤثر در اینجا تمرینات مختلف، بازی های در فضای باز و مسابقات رله است که به تجلی سرعت واکنش، جهت گیری و سرعت پاسخ، سرعت مشاهده، تغییر از یک عمل به عمل دیگر نیاز دارد. مساعدترین فرصت برای رشد این ویژگی های ارزشمند در دوران کودکی (8-11 سالگی) است.

مرحله دوم، شکل‌گیری مهارت‌های تاکتیکی در فرآیند آموزش تکنیک‌ها به بازیکنان است. تمرین باید به گونه ای ساخته شود که وحدت تکنیک و تاکتیک در تمرین ها و بازی های بازی متجلی شود. این از دو طریق به دست می آید. اولاً، همانطور که تکنیک تسلط پیدا می کند، با ویژگی ها و توانایی هایی که موفقیت اقدامات تاکتیکی را تعیین می کند، “ارتباط” دارد. ثانیاً، در مرحله مطالعه پذیرش در شرایط دشوار، از سیستمی از عوارض استفاده می شود که به شکل گیری مهارت های تاکتیکی کمک می کند. این رویکرد به تجارت به توسعه توانایی های تاکتیکی و ویژگی های فنی ورزشکار کمک می کند، زیرا در عین حال مطالعه و بهبود عناصر فنی بیشتر با تاکتیک ها مرتبط می شود. تکنیک‌های جداگانه مکمل گزینه‌های تاکتیکی، مراحل فردی آن‌ها هستند و پایه‌ای را برای یک فرآیند جامع آموزش تاکتیکی ایجاد می‌کنند.

این شرایط نیز از آن جهت حائز اهمیت است که در چنین مواقعی روند تمرینات فنی و تاکتیکی به صورت یکپارچه، هدفمند و به صورت کل نگر پیش می رود و ساعات اختصاص یافته در فرآیند تمرین برای تمرینات فنی نیز موجب آمادگی تاکتیکی ورزشکاران خواهد شد.

در مواردی که فرآیند آموزش فنی منحصراً بر اساس اصل “تکنیک برای تکنیک” پیش می رود، حتی بازیکنانی که از نظر فنی به اندازه کافی آموزش دیده اند، گاهی اوقات نمی توانند تعاملات تاکتیکی ساده را در بازی انجام دهند.

برای تاثیرگذاری روند تمرینات فنی، لازم است که نقش عناصر فنی در اعمال اقدامات تاکتیکی برای بازیکنان توضیح داده شود. آموزش تکنیک باید در صورت امکان با توجه به انواع گزینه‌های تاکتیکی که در عمل با آنها مواجه می‌شوند انجام شود، به طوری که کارآموزان بتوانند مکرراً سعی کنند عناصر فنی خاصی را به کار ببرند و محتوای تاکتیکی به آنها بدهند. این امر باعث افزایش نتایج عملی فرآیند آموزش خواهد شد.

در این مورد، مهم است که با این واقعیت هدایت شود که نقش اصلی را باید نه سادگی، پیچیدگی تمرین، یا معروف بودن آن بازی کرد. حل مشکل فنی با کمک تمرین هایی با هدف توسعه آن ویژگی های ذهنی که اجزای توانایی های تاکتیکی هستند انجام می شود. با این جهت تمرین، ورزشکار نه تنها باید به انجام کار با مهارت فنی بالا توجه کند، بلکه بتواند این عناصر فنی را در یک کل واحد ترکیب کند و آنها را به طور منطقی به کار گیرد.

به عبارت دیگر، محیطی که در آن مطالعه و بهبود عناصر فنی صورت می‌گیرد، باید شرایطی را برای تفکر ورزشکار ایجاد کند که در دو جهت حرکت کند:
الف) بهبود عناصر فنی؛
ب) انتخاب عناصر فنی لازم برای یک موقعیت تاکتیکی خاص.

در عین حال، تفکر ورزشکار در فرآیند به کارگیری یک یا آن عنصر فنی توسعه می یابد و بنابراین به او این فرصت را می دهد که عنصر فنی را نه به صورت مکانیکی، بلکه خلاقانه به واقعیت تبدیل کند. این شرایط همچنین توانایی دانش آموزان را در جهت یابی در موقعیت تاکتیکی توسعه می دهد.

در فرآیند یادگیری و آموزش، عناصر فنی به تدریج پیچیده می شوند و در نتیجه شرایطی را برای توسعه انعطاف پذیری تفکر ایجاد می کنند. به عنوان مثال، در حین تمرین یک عنصر فنی، یک یا دو حریف فعال اضافه می شوند که با تلاش برای ایجاد اختلال در عملکرد بازیکن انجام دهنده عنصر، شرایط سختی را برای او ایجاد می کنند. در این حالت، بازیکنی که یک عنصر فنی را انجام می دهد، علاوه بر اقدامات مکانیکی، باید در موقعیت تدبیر زیادی نشان دهد که فقط در روند تمرین مداوم به کیفیت تبدیل می شود. ایجاد چنین شرایطی از روزهای اول تمرین، با انتقال تدریجی از ساده به پیچیده، به شما امکان می دهد از دوره آموزش طولانی مدت در عناصر فنی نیز برای توسعه هدفمند آن دسته از ویژگی های ذهنی استفاده کنید که به فعالیت تاکتیکی موفق کمک می کند. یک ورزشکار.

این مرحله از آموزش تاکتیکی بازیکنان جوان فوتبال برای گروه های  (11-14 سال) معمول است.

مرحله سوم تمرین تاکتیکی بیشتر برای گروه‌های آموزشی ارشد و گروه‌های بهبود ورزش معمول است. هدف آن مطالعه اقدامات تاکتیکی خود است: فردی، گروهی و تیمی در حمله و دفاع. در اینجا تمرینات تاکتیکی، تمرینات بازی و یک بازی دو طرفه در خط مقدم قرار دارند.

در توسعه سواد تاکتیکی بازیکنان فوتبال، علاوه بر وسایل و روش های فوق، یکی از جایگاه های مهم مطالعه عناصر و ترکیبات تاکتیکی است. مهم نیست که چقدر از ابزار کمکی برای افزایش بلوغ تاکتیکی بازیکنان و تیم استفاده می شود، تمرینات عملی ابزار اصلی برای دستیابی به نتایج تاکتیکی بالا باقی می ماند. با این حال، توسعه آمادگی تاکتیکی، با شروع از اولین درس ها، نباید روند تفکر تاکتیکی را مخدوش کند. برعکس، تعاملات تاکتیکی باید از یکدیگر جاری شود تا به تدریج یکدیگر را تقویت کرده و یک بوم جدایی ناپذیر در تفکر تاکتیکی ورزشکاران ایجاد کنند.

مطالعه اقدامات تاکتیکی و گزینه ها باید در دو جهت انجام شود:

الف) آمادگی تاکتیکی فردی؛
ب) آمادگی تاکتیکی گروهی و تیمی.

بر اساس آمادگی تاکتیکی فردی، تعاملات گروهی و تیمی قوی و محکم ایجاد می شود. از مهارت های آمادگی تاکتیکی بازیکنان انفرادی، هر دو تعامل تیمی دفاعی و تهاجمی ایجاد می شود. به عبارت دیگر، تاکتیک به خودی خود به معنای تعامل همزمان چند بازیکن است که در جهت حل موفقیت آمیز یک مشکل خاص است. زمانی که تکلیف آمادگی تاکتیکی فردی در حال حل شدن است، باید بیشتر به رشد تاکتیکی فرد مربوط شود، آن فرد (بازیکن) که بتواند دانش و مهارت های تاکتیکی فردی خود را در زمان مناسب به کار گیرد و به طور هماهنگ با بازیکنان تعامل داشته باشد. تیم

در فرآیند یادگیری و تمرین آمادگی تاکتیکی، هر دو گزینه دفاعی و تهاجمی بهبود می یابند. توجه زیادی باید به پرورش توانایی تغییر سریع از یک حرکت به حرکت دیگر، از تکنیک حمله به تکنیک دفاع، از یک اقدام تاکتیکی به عمل دیگر معطوف شود. مربی باید طبق الگوهای شناخته شده و بر اساس توانایی های تیم، اقدامات و گزینه های تاکتیکی خاصی را به بازیکنان آموزش دهد. در عین حال، البته لازم نیست که فقط برای یکسان سازی مکانیکی اقدامات تاکتیکی و انواع آنها تلاش کنیم. این می تواند خلاقیت بازیکنان و تیم را به تاخیر بیندازد. آموزش تاکتیکی به خودی خود یک فرآیند خلاقانه است. با داشتن تفکر تاکتیکی لازم، بازیکن باید همیشه بتواند خود را با شرایط ایجاد شده وفق دهد.

مهم نیست که چگونه با موفقیت از ابزارهای متعدد برای توسعه تفکر تاکتیکی و ویژگی های روانشناختی استفاده می شود، با این وجود، اصلی ترین آنها آموزش تعاملات گروهی و تیمی است. آموزش باید با تسلط بر تکنیک های اساسی آغاز شود. در این صورت، کیفیت های لازم به حدی در بازیکنان تثبیت می شود که در طول بازی این فرصت را داشته باشند که اقدامات خود را برخاسته از منافع مشترک تیم خود هدفمند کنند. اگر یک ورزشکار از سنین پایین به تعاملات تاکتیکی عادت نکند ، تفکر تاکتیکی را در خود ایجاد نکند ، در آینده اغلب با مشکلات زیادی روبرو می شود. او حتی با داشتن آمادگی فنی کافی، نمی تواند خود را در موقعیت های بازی اشباع شده از تعاملات تاکتیکی ثابت کند. توسعه تفکر خلاق در حین مطالعه تعاملات گروهی و تیمی نیز مهم است زیرا به درک صحیح از اقدامات حریف در طول بازی کمک می کند. این به نوبه خود امکان بازسازی برنامه بازی تیم خود را بدون اختلال و تلاش زیاد فراهم می کند.

توسعه سواد تاکتیکی نیز با تبادل تجربه با بهترین تیم ها از طریق تمرینات مشترک تسهیل می شود. برای تیم های جوانان بسیار مفید است که با بازیکنان مسن تر تمرین کنند. در چنین آموزش هایی، مردان جوان این فرصت را پیدا می کنند که نه تنها با تاکتیک های مختلف آشنا شوند، بلکه آنها را ببینند، درک کنند و در عمل به کار ببرند.

سازماندهی نمایش بازی های بهترین تیم های داخلی و خارجی به همان اندازه مهم است. در اینجا، ناظران می توانند تعاملات تاکتیکی فردی، گروهی و تیمی را ببینند و همچنین با تمام گزینه های تاکتیکی که در طول بازی ها استفاده می شود آشنا شوند. برای هدفمندتر کردن این دیدگاه ها، لازم است که به یک شکل (ضبط بر روی کارت های مخصوص، ضبط ویدئو و غیره) کل بازی ضبط شود و دانش آموزان در این موضوع شرکت کنند. سپس باید تعاملات تاکتیکی تیم های مشاهده شده در ارتباط با وضعیت ایجاد شده توسط دشمن را تحلیل کرد. در عین حال، نه تنها باید بر نتایج بازی ها، بلکه بر اقدامات فنی و توانایی های بدنی ورزشکاران نیز تاکید شود.

بنابراین تمرین تاکتیکی ذاتاً یکی از سخت ترین مراحل تمرین ورزشی است که نیازمند کار جدی، روزمره و خلاقانه است.

موضوع: آموزش تاکتیکی ورزشکاران

طرح سخنرانی:

1. ویژگی های تمرین تاکتیکی

2. مفهوم انواع، وظایف، اشکال و ماهیت تاکتیک ها

3. روش شناسی آموزش تاکتیکی

4. طرح تاکتیکی، محتوا و روش شناسی آن

ادبیات: 1. پلاتونوف، در OS; 2. Kuramshin, Yu. F. TiMFK; 3. Kholodov, Zh. K., Kuznetsov, V. S. TiMFViS; 4. Volkov, I. P. OTiMST; 6. Matveev، TS

تاکتیک های ورزشی- راه هایی برای ترکیب و اجرای اقدامات حرکتی که فعالیت رقابتی مؤثری را فراهم می کند و منجر به دستیابی به هدف در یک شروع خاص، مجموعه ای از شروع ها، رقابت می شود.

آموزش تاکتیکی -این فرآیندی با هدف تسلط بر روش های منطقی در یک فعالیت رقابتی خاص است.

تمرینات تاکتیکی به توزیع منطقی نیروهای ورزشکار در طول مسابقه و استفاده مناسب از فناوری برای حل مشکلات خاص ورزشی، افزایش کارایی در تعامل با هم تیمی ها یا تغییر سریع از یک سیستم اقدامات تاکتیکی به سیستم دیگر خلاصه می شود. آموزش تاکتیکی توسعه اولیه اقدامات آنها و اجرای بعدی آنها در شرایط مسابقه را فراهم می کند. تمرینات تاکتیکی بر اساس توانایی های عملکردی ورزشکار، برتری فنی، آمادگی ذهنی و سطح رقابت شکل می گیرد.

مهارت بالای تاکتیکی یک ورزشکار بر اساس سطح خوبی از آمادگی فنی، فیزیکی و ذهنی است. اساس ورزش و تسلط تاکتیکی دانش تاکتیکی، مهارت ها، توانایی ها و کیفیت تفکر تاکتیکی است.

مفاهیم زیر اساس مهارت تاکتیکی را تشکیل می دهند:

دانش تاکتیکی – مجموعه ای از ایده ها در مورد ابزارها، اصول، انواع و اشکال تاکتیک های ورزشی و ویژگی های کاربرد آنها در تمرینات و فعالیت های رقابتی ورزش انتخابی.

مهارت های تاکتیکی – شکلی از تجلی آگاهی ورزشکار که منعکس کننده اعمال او بر اساس دانش تاکتیکی است. توانایی آشکار کردن مقاصد حریف، پیش‌بینی مسیر توسعه مبارزه رقابتی، اصلاح تاکتیک‌های خود و غیره قابل تشخیص است.

مهارت های تاکتیکی – اینها اقدامات تاکتیکی آموخته شده، ترکیبی از اقدامات فردی و جمعی هستند.

تفکر تاکتیکی – این تفکر یک ورزشکار در فرآیند فعالیت های ورزشی در شرایط کمبود زمان و استرس ذهنی است که مستقیماً با هدف حل مشکلات تاکتیکی خاص است.

دانش تاکتیکی در قالب مهارت ها و توانایی های تاکتیکی کاربرد عملی پیدا می کند. در وحدت با شکل گیری دانش، مهارت ها و توانایی های تاکتیکی، تفکر تاکتیکی توسعه می یابد. با توانایی یک ورزشکار در درک، ارزیابی، جداسازی و پردازش سریع اطلاعاتی که برای حل مشکلات تاکتیکی در یک مسابقه ضروری است، برای پیش بینی اقدامات حریف و نتیجه موقعیت های رقابتی و مهمتر از همه، یافتن مشخص می شود. در کوتاه ترین راه ممکن در میان چندین راه حل ممکن، راه حلی که به احتمال زیاد منجر به موفقیت می شود.

عوامل تعیین کننده محتوای تاکتیک ها:

1) ویژگی های ورزش

در ورزش های چرخه ای- تهیه اولیه برنامه – سرعت غلبه بر بخش های مسافت با در نظر گرفتن شرایط خود، ترکیب حریفان، شرایط هواشناسی و اهداف مسابقه. دو و میدانی پرتاب، پرش، وزنه برداری- تمایل به انجام تمرینات از نظر فنی کامل، انجام یک قسمت خاص با شدت بیشتر – نتایج نشان داده شده در طول مبارزه در تلاش ها. ورزش/ژیمناستیک هنری، آکروباتیک، اسکیت بازی، آب- تاکتیک ها به تغییر تکنیک ها، عناصر یک تمرین ورزشی، به یافتن وسایل بیان بیشتر حرکات کاهش می یابد. هنرهای رزمی و بازی های ورزشی- تاکتیک های متفکرانه و غیرمنتظره برای حریف – حملات (حمله) و دفاع، شناسایی، مانور، حرکات مختلف فریبنده (جنون). همه جانبه – تاکتیک ها بسته به نتایج به دست آمده توسط ورزشکار و حریفانش در انواع خاصی از همه جانبه تغییر می کند.

2) وظایف محول شده به ورزشکار یا تیم؛

3) سطح آمادگی – وضعیت آمادگی خود ورزشکار، داده های بدنی او، سطح توسعه آمادگی جسمانی.

4) تعداد مهارت ها و توانایی های به دست آمده در انجام نبرد تاکتیکی؛

5) آگاهی از استفاده صحیح از آنها در موقعیت های مختلف.

6) ثبات روانی هنگام انجام تکنیک های تاکتیکی تحت تأثیر عوامل مخدوش کننده.

7) توانایی ارزیابی سریع وضعیت در حال ظهور؛

8) کیفیت اجرای فنی اقدامات تاکتیکی، سازگاری اقدامات آنها با شرکا.

9) خاص بودن اقدامات حریف-مخالفان (داده های قد-وزن، ویژگی های رفتاری، که در ورزش هایی مانند هنرهای رزمی، بازی های ورزشی برجسته تر است (به عنوان مثال، اقدامات یک بوکسور بستگی به موضع گیری حریف دارد. مبارزه در – چپ دست یا راست دست)، از قد، طول بازو.

دو نوع آموزش تاکتیکی وجود دارد:

آموزش تاکتیکی عمومیهدف آن آموزش انواع تکنیک های تاکتیکی به ورزشکار است، یعنی تسلط بر دانش و مهارت های تاکتیکی لازم برای موفقیت در مسابقات ورزشی در یک رشته ورزشی انتخابی.

آموزش تاکتیکی ویژهبا هدف تسلط بر دانش و اقدامات تاکتیکی، بهبود آنها، لازم برای عملکرد موفقیت آمیز در مسابقات خاص و در برابر یک حریف خاص است. در این مورد، باید تمام جنبه های آمادگی ورزشکار، “شکل ورزشی” او را در نظر گرفت، که مبنای حل کار تاکتیکی تعیین شده است، یعنی: استفاده از وضعیت فعلی کشتی، عوامل خارجی، فعالیت هواداران، استرس. شرایط و غیره

در روند آماده سازی تاکتیکی، موارد زیر اهداف اصلی:

1. کسب دانش توسط یک ورزشکار در مورد تاکتیک های ورزشی؛

2. ایجاد یک دید کل نگر از مسابقات (شرایط مسابقات آتی، رژیم مسابقه، فضای اجتماعی-روانی در این کشور)؛

3. مطالعه رقبای اصلی، نقاط قوت، ضعف تمرینات آنها. جمع آوری اطلاعات در مورد رقبا؛

4. توسعه یک برنامه برای عملکرد یک ورزشکار در یک مسابقه، تاکتیک های فردی، بر اساس آمادگی، از جمله تمام جنبه های آمادگی (عملکردی، فنی، ذهنی، فیزیکی).

5. تسلط و بهبود روش های تاکتیکی انجام مبارزه رقابتی؛

6. شکل گیری تفکر تاکتیکی و توانایی های مرتبط مستقیم با آن – مشاهده، نبوغ، ابتکار خلاق، آینده نگری از برنامه های تاکتیکی دشمن، نتایج اقدامات او و او، سرعت تغییر از یک اقدام تاکتیکی به اقدام دیگر، بسته به موقعیت خاص. رقابت و اقدامات دشمن؛

7. حداکثر استفاده از مزایا و معایب حریف.

8. تسلط بر تکنیک های تأثیر روانی بر حریف و پوشاندن مقاصد خود.

انواع تاکتیک ها

– توهین آمیز(هجوم بردن)؛

– دفاعی(محافظت کننده)؛

– ضد حمله(ترکیبی از اقدامات تدافعی و هجومی با در نظر گرفتن شرایط در حال ظهور).

– تاکتیک های فعال – این تحمیل مخالف اعمالی است که برای خود مفید است. به عنوان مثال، دویدن با سرعتی که به طور نامنظم تغییر می کند، به اصطلاح دویدن ناهموار، انتقال ناگهانی از مبارزه تهاجمی فعال در بوکس به یک مبارزه آهسته. تغییر مکرر تکنیک ها و ترکیب ها در فوتبال، هندبال؛ دستیابی به نتیجه بالا بلافاصله در اولین تلاش، مسابقه، شنا – در پرش های بلند و بلند، پرتاب، دوچرخه سواری، شنا و غیره.

– تاکتیک های غیرفعال – این یک ابتکار از پیش تعیین شده برای حریف به منظور انجام اقدامات فعال در زمان مناسب است. به عنوان مثال، “پرتاب” تمام کننده از پشت در دویدن، دوچرخه سواری، ضد حمله در بوکس، شمشیربازی، فوتبال و غیره.

– تاکتیک های مختلط – شامل اشکال فعال و غیرفعال کشتی رقابتی است.

بر اساس ماهیت کاربرد تاکتیک ها:

– شخصی(استفاده شده توسط یک ورزشکار)؛

– گروه(استفاده از چندین گروه از ورزشکاران با اقدامات مختلف)؛

– فرمان(با حضور چند ورزشکار).

انواع طرح های تاکتیکی:

ü الگوریتمی (از قبل آماده شده و بدون توجه به موقعیت به شدت اجرا شده است)؛

ü واریانس (استفاده یک ورزشکار از چندین طرح تاکتیکی)؛

ü اکتشافی (بدون توسعه ویژه طرح های تاکتیکی بر اساس تجربه شخصی – جدید)؛

ü تاکتیک های بداهه (با توجه به شرایط فعلی).

تاکتیک ورزشکاران در مسابقات قبل از هر چیز با وظیفه ای که پیش روی او قرار می گیرد تعیین می شود. از حل هر یک از وظایف در مسابقه، بستگی به این دارد که ورزشکار یا تیم چه تاکتیکی را انتخاب کند.

اشکال رقابتی :

– تاکتیک های سوابق.وظیفه اصلی: نشان دادن حداکثر، ثبت نتیجه. ورزشکار مدت ها قبل از خط پایان نقش رهبر را بر عهده می گیرد و سعی می کند تا پایان مسابقه برتری را حفظ کند. این تاکتیک می تواند رقبای اصلی را از تعادل خارج کند، آنها را مجبور کند

عصبی شوید، برنامه های تاکتیکی خود را تغییر دهید.

– تاکتیک های پیروزی در مسابقات. وظیفه اصلی: شکست دادن حریف. معمولا در مسابقات فینال استفاده می شود : “تاکتیک های جدایی” , “تاکتیک های جهش پایان” صرفه جویی در قدرت برای پرتاب نهایی , “تاکتیک های پوشیدن ورزشکار”

– تاکتیک برای برنده شدن در مسابقات با امتیاز بالا. وظیفه اصلی: برنده شدن در مسابقات و نشان دادن بالاترین نتیجه در همان زمان.

– تاکتیک های ورود به دور بعدی رقابت ها. وظیفه اصلی: نشان دادن نتیجه کافی برای ورود به دور بعدی مسابقات – یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال.

با وسایل خاصتمرینات تاکتیکی روش های تاکتیکی برای انجام تمرینات ویژه آمادگی و رقابتی هستند که به اصطلاح تمرینات تاکتیکی برای حل برخی از وظایف تاکتیکی استفاده می شود.

بسته به مراحل آماده سازی، تمرینات تاکتیکی استفاده می شود:

الف) در شرایط نور؛

ج) در حداکثر شرایط نزدیک به شرایط رقابتی؛

ب) در شرایط سخت.

برای تسلط بر تاکتیک های اعمال می توان از کل مجموعه ابزارها و روش های آمادگی کلامی، بصری و عملی استفاده کرد.

در ورزش های چرخه ای- اجرای مکرر تمرینات مطابق با طرح تاکتیکی و با کنترل مداوم بر اثربخشی اقدامات حرکتی. این سرعت و زمان عبور بخش ها و فواصل را در نظر می گیرد. سرعت حرکت، فاصله،

ماهیت و وسعت تلاش های در حال توسعه.
در ورزش و هنرهای رزمی- اساس روش های عملی آموزش تاکتیکی، اصل الگوبرداری از فعالیت یک ورزشکار در مسابقات است.

این شامل:

Ä روش تمرین بدون حریف

Ä روش تمرین با حریف شرطی (از تجهیزات و وسایل کمکی استفاده می شود: وسایل آموزشی، آدمک ها و غیره)

Ä روش آموزش با یک شریک اصلی ترین روش برای تسلط بر تاکتیک های عمل است.

Ä روش تمرین با حریف – پرورش توانایی استفاده از توانایی های خود در موقعیت های مختلف تاکتیکی ایجاد شده توسط حریف در شرایط کمبود اطلاعات و زمان، موقعیت های به سرعت در حال تغییر.

بیشترین میزان ابزار و روش های آموزش تاکتیکی در ماکروسکل در پایان دوره مقدماتی و رقابتی است. در مرحله اول دوره مقدماتی، تنها اجزای فردی تاکتیک ها بهبود می یابد. آموزش تاکتیکی در مرحله آماده سازی مستقیم برای مسابقات اصلی جایگاه مهمی را اشغال می کند. سطح مهارت فنی، آمادگی جسمانی و ذهنی که در این مرحله شکل گرفته است، به شما امکان می دهد تا به سمت توسعه تاکتیک ها در نزدیک ترین تقریب آن به شرایط فعالیت رقابتی آینده بروید.

تمام وسایل، روش ها و اشکال کشتی به صورت تاکتیکی توصیف شده است.

طرح تاکتیکی- این برنامه ای از اقدامات اساسی ورزشکاران فردی یا یک تیم است.

در مرحله آماده سازی برای مسابقه تدوین شده و در نهایت تا زمان شروع مسابقه مشخص می شود.

طرح تاکتیکی دارای بخش های زیر است:

1. وظیفه اصلی که برای ورزشکار یا تیم در این مسابقات تعیین می شود.

2. شکل کلی مبارزه تاکتیکی – فعال، منفعل، ترکیبی.

3. توزیع نیروها در طول مسابقه با در نظر گرفتن حالت مسابقه.

4. توزیع نیروها در طول هر اجرا (برنامه سرعت عبور مسافت، سرعت بازی، نبرد، مدت و ماهیت گرم کردن).

5. تغییر احتمالی از یک نوع تاکتیک به نوع دیگر به طور مستقیم در جریان رقابت در ارتباط با تغییرات احتمالی در وظایف و وضعیت مبارزه تاکتیکی.

6. راه هایی برای پنهان کردن نیات (اعمال) خود.

7. اطلاعات در مورد مخالفان، نقاط ضعف و قوت در آماده سازی آنها.

8. اطلاعات در مورد مکان های مسابقه، در مورد آب و هوا، در مورد داوری مسابقات آینده و در مورد تماشاگران.

در بازی های ورزشی، علاوه بر برنامه بازی تاکتیکی کلی تیم، می توان یک برنامه تاکتیکی نیز برای بازیکنان انفرادی ترسیم کرد. چنین طرحی می تواند بر اساس تجزیه و تحلیل همبستگی نیروها، یک جفت جنگنده (حملات و دفاع) باشد.

برنامه مسابقات آتی توسط ورزشکار و مربی به طور مشترک ترسیم می شود ، زیرا رشد مهارت تاکتیکی ورزشکار بدون مشارکت فعال وی در تهیه برنامه های تاکتیکی برای مسابقات غیرممکن است.

زیر تاکتیک های ورزشیباید درک شود روش هایی برای ترکیب و اجرای اقدامات حرکتی که فعالیت رقابتی مؤثری را در ورزش انتخابی فراهم می کند و منجر به دستیابی به هدف در مسابقات خاص می شود..

آموزش تاکتیکی – توانایی یک ورزشکار برای ایجاد شایستگی مسیر یک مبارزه رقابتی با در نظر گرفتن ویژگی های ورزش انتخابی، توانایی های فردی آنها، قابلیت های رقبا و شرایط خارجی ایجاد شده.

میزان آمادگی تاکتیکی ورزشکاران به تسلط آنها بستگی دارد:

1) وسایل تاکتیک های ورزشی (تکنیک ها و روش های اجرای آنها)؛ ابزارها و روش های خاص آموزش تاکتیکی اشکال تاکتیکی انجام تمرینات ویژه رقابتی آمادگی هستند – اینها به اصطلاح هستند. تمرینات تاکتیکی. آنچه آنها را از سایر تمرینات تمرینی متمایز می کند این است: 1) تنظیم در طول اجرای این تمرینات بر حل مشکلات تاکتیکی متمرکز است. 2) تکنیک های تاکتیکی فردی و موقعیت های مبارزه رقابتی به طور عملی در تمرینات مدل سازی می شوند. 3) در برخی موارد، شرایط خارجی مسابقه نیز شبیه سازی می شود.

2) انواع تاکتیک های ورزشی (تهاجمی، دفاعی، ضد حمله)؛

3) اشکال تاکتیک های ورزشی (انفرادی، گروهی، تیمی).

در ساختار آمادگی تاکتیکی، باید مفاهیمی مانند دانش، مهارت ها و توانایی های تاکتیکی را مشخص کرد.

دانش تاکتیکی – نشان دهنده مجموعه ای از ایده ها در مورد ابزارها، انواع و اشکال تاکتیک های ورزشی و ویژگی های استفاده از آنها در تمرینات و فعالیت های رقابتی است..

مهارت های تاکتیکی – شکلی از تجلی آگاهی ورزشکار که منعکس کننده اعمال او بر اساس دانش تاکتیکی است. توانایی آشکار کردن مقاصد حریف، پیش‌بینی مسیر توسعه مبارزه رقابتی، اصلاح تاکتیک‌های خود و غیره قابل تشخیص است.

مهارت های تاکتیکی – اینها اقدامات تاکتیکی آموخته شده، ترکیبی از اقدامات فردی و جمعی هستند. مهارت های تاکتیکی همیشه به عنوان یک اقدام کل نگر در یک موقعیت رقابتی یا تمرینی خاص عمل می کند.

تفکر تاکتیکی – این تفکر یک ورزشکار در روند فعالیت های ورزشی در شرایط کمبود زمان و استرس ذهنی است که مستقیماً با هدف حل مشکلات تاکتیکی خاص است..

ساختار آمادگی تاکتیکیاز ماهیت وظایف استراتژیک که مسیرهای اصلی مبارزه رقابتی را تعیین می کند، ناشی می شود. این اهداف استراتژیک می تواند با شرکت یک ورزشکار در یک سری مسابقات همراه باشد تا بتواند در مسابقات اصلی فصل آماده شود و با موفقیت شرکت کند و در نتیجه ماهیت امیدوار کننده ای داشته باشد. آنها می توانند محلی باشند، با شرکت یک ورزشکار در مسابقات فردی یا در یک مبارزه خاص، شنا، بازی و غیره مرتبط باشند.

اساس آمادگی تاکتیکی ورزشکاران انفرادی و تیمی عبارت است از:

دارا بودن وسایل مدرن، اشکال و انواع تاکتیک های IVS.

مطابقت تاکتیک ها با سطح توسعه IVS با ساختار فعالیت رقابتی بهینه برای آن؛

انطباق برنامه تاکتیکی با مشخصات یک مسابقه خاص (حریفان، وضعیت محل برگزاری مسابقات، ماهیت داوری، رفتار هواداران و غیره)؛

اطمینان از رابطه تاکتیک ها با سطح کمال سایر جنبه های آمادگی – فنی، روانی، فیزیکی.

ویژگی یک ورزش عامل تعیین کننده ای است که ساختار آمادگی تاکتیکی یک ورزشکار را تعیین می کند.

بنابراین، در ورزش های چرخه ای، می توان با استفاده از طیف گسترده ای از گزینه ها برای غلبه بر فاصله رقابتی به موفقیت دست یافت:

به عنوان مثال، در دوی طولانی، دوی ماراتن، دوی طولانی (800.1500 متر)، بیشترین تأثیرگذاری در عبور یکنواخت مسافت است که بیشترین اقتصاد را فراهم می کند.

تاکتیک های دوندگان سرعت، شناگران سرعت (50 و 100 متر) و غیره تا حد زیادی توسط قدرت، ظرفیت و تحرک فرآیندهای آلاکتات و لاکتات تامین انرژی تعیین می شود. ورزشکارانی که با قدرت و ظرفیت بالا در فرآیند لاکتیک متمایز می شوند معمولاً در قسمت اول مسافت سرعت بسیار بالایی دارند. قدرت و ظرفیت بالای فرآیند گلیکولیتیک مستلزم استفاده از تاکتیک های همراه با سرعت بالا در میانه و انتهای مسافت است.

برای ورزشکاران متخصص در ورزش های تیمی و هنرهای رزمی، اتخاذ تصمیمات تاکتیکی دارای ویژگی های زیر است:

1) فعالیت در شرایط حادترین محدودیت زمانی – صرف نظر از اینکه هر تصمیمی چقدر صحیح باشد ، فقط در صورت اجرای عملیاتی مطابق با شرایط رقابتی ارزش تاکتیکی دارد.

2) ماهیت متوالی نامحدود تصمیمات – پس از هر تصمیم، وضعیت تغییر می کند و نیاز به تصمیم جدیدی دارد که اغلب کاملاً متفاوت از تصمیم قبلی است.

3) درک تعداد زیادی از عناصر یک موقعیت تاکتیکی که مطابق با پیش بینی احتمالی ترین توسعه یک موقعیت تاکتیکی در یک سیستم پویا ساختار یافته است.

4) انتخاب یک راه حل تاکتیکی از بین چندین گزینه که نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند و توانایی پرش از گزینه های میانی و غیر ضروری.

5) حفظ در حافظه عملیاتی و رتبه بندی ذهنی عناصر یک کار تاکتیکی، تغییر برنامه برای حل آن به طور مستقیم در جریان یک عمل حرکتی.

مشکل ویژه تمرینات تاکتیکی در بازی‌های ورزشی، ایجاد چنین ساختار فنی-تاکتیکی و متناظری از تمرین است که از نقاط قوت هر بازیکن استفاده می‌کند و کاستی‌های او را هموار می‌کند. در این صورت در فرآیند تمرین و فعالیت های رقابتی می توان هم نیازهای فردی و هم نیازهای جمعی را برآورده کرد تا از عملکرد بالای تیم اطمینان حاصل کرد که هم در یک بازی جمعی و هم در استفاده از نقاط قوت هر بازیکن قوی خواهد بود. اجرای عملی این استراتژی مستلزم تجزیه و تحلیل مولفه های فردی مشخصه هر ورزشکار (آمادگی فیزیکی و فنی- تاکتیکی، ویژگی های ذهنی، اقتدار و موقعیت در تیم و …) و گروهی است که منعکس کننده قابلیت های تیم، موقعیت آن در سیستم مسابقه، اهداف و مقاصد و غیره بر این اساس، یک ساختار فرماندهی شامل موقعیت، نقش و وضعیت هر بازیکن تشکیل می شود.

مراحل بعدی تشکیل تیم است که طی آن تعاملات فنی و تاکتیکی بین بازیکنان و واحدهای بازی شکل می گیرد و فرآیند تیمی که در آن مسائل تعامل فنی و تاکتیکی بازیکنان کل تیم برای حل موثر تیمی و فردی حل می شود. وظایف با ساخت منطقی فرآیند، دستیابی به اهداف تیمی (اثربخشی و ثبات عملکرد) و اهداف فردی (رضایت، اثربخشی) تضمین می شود (شکل 1).

برنج. 1 استراتژی آماده سازی تیم

تقویم ورزشی و تمرین رقابتی فردی.

تقویم یکپارچه ورزشی- فهرستی منظم از مسابقات برنامه ریزی شده و رسمی توسط سازمان های ورزشی به ترتیب زمانی با ذکر تاریخ ها، مکان ها و انواع مسابقات.

الزامات تقویم:

1) منظم بودن (که به ورزشکاران اجازه می دهد تا چندین بار در چرخه های بزرگ تمرین و فرآیند رقابتی شروع کنند).

2) ثبات در توزیع مسابقات در رده های مختلف (مسابقات با رتبه پایین مقدم بر مسابقات با رتبه بالاتر است).

3) تناسب فواصل بین مسابقات معتبر و زمان رسیدن به فرم ورزشی.

4) ثبات تقویم (بیان شده در تضمین قاطعانه مبنی بر عدم تجدید نظر در نکات اصلی مصوب آن مگر در موارد ضروری، و همچنین در تکرارپذیری سنتی از سال به سال آنچه که توسط سند توجیه می شود و با توسعه منافات ندارد. گرایش های ورزشی).

سیستم انفرادی مسابقات. برخلاف تقویم ورزشی عمومی، در برنامه انفرادی عملکردهای رقابتی یک ورزشکار، لازم است نه تنها نقاط خاصی از تقویم یکپارچه نمایش داده شود، بلکه ویژگی های سیستم مسابقات مناسب برای ورزشکار نیز نمایش داده شود. و همیشه باید به صورت جداگانه ساخته شود. یعنی در رابطه با سطح آمادگی یک ورزشکار، اهداف او، امکانات اجرای آنها، نسخه انتخابی سیستم تمرینی، ویژگی های فردی پاسخ به تمرین و بارهای رقابتی، ویژگی های شیوه زندگی، و سایر شرایط متفاوت جداگانه

هنگام ایجاد یک سیستم فردی از مسابقات ورزشی، و همچنین هنگام بهینه سازی کل فرآیند تمرین و رقابت در چرخه های سالانه یا سایر دوره های بزرگ آن، لازم است در نهایت بر اساس الگوهای مدیریت توسعه یک فرم ورزشی (به عنوان یک حالت) باشد. آمادگی بهینه یک ورزشکار برای دستاوردها) در گزینه های تعیین شده فردی آنها. تظاهرات با در نظر گرفتن شرایط خاص فعالیت های ورزشی.

 

فقط باید چنین تصمیماتی گرفته شود که به موارد زیر کمک کند:

در اولین دوره چرخه (آماده سازی) – تشکیل یک فرم ورزشی،

در دوره دوم (دوره مسابقات اصلی) – حفظ و اجرای آن در دستاوردهای ورزشی،

در دوره سوم (انتقالی) – ایجاد پیش نیازهای مطلوب برای شروع چرخه جدیدی از توسعه شکل ورزشی.

در دوره مقدماتییک چرخه تمرینی و رقابتی بزرگ، به ویژه هنگامی که تمرینات اساسی همه جانبه یک ورزشکار در اینجا ارائه می شود، مسابقات عمدتاً یک ویژگی مقدماتی داده می شود. محتوا، فرم ها، تعداد و دفعات مسابقات در اینجا باید به گونه ای تنظیم شود که به شکل گیری فرم ورزشی کمک کند. در ابتدای دوره مقدماتی، آنها اغلب تلاش می کنند تا نه در خود مسابقات، بلکه در تمرینات رقابتی اصلاح شده (دوندگان – در دویدن در مسافت های کوتاه)، در سایر تمرینات آماده سازی ویژه و عمومی شرکت کنند. در انواع پیچیده فعالیت رقابتی، شرایط رقابتی اصلاح شده (برخلاف استاندارد) معرفی می شود. در پایان دوره در بسیاری از ورزش ها، برای ورزشکارانی که به اندازه کافی آموزش دیده اند، توصیه می شود از مسابقات تمرینی آماده سازی سریالی، متناوب در حالت فشرده با فواصل ریکاوری استفاده کنید. چنین رژیمی قادر است به شدت باعث افزایش سطح تناسب اندام، توسعه عملکرد رقابتی و تحقق پتانسیل موفقیت ورزشکار شود.

در طول مسابقه اصلیسیستم تمام فعالیت های یک ورزشکار بر حصول اطمینان از عملکرد مؤثر در مسابقات رسمی، بهبود و حفظ شکل ورزشی لازم برای این امر متمرکز است. اصولاً این دوره باید بیشترین اشباع را از مسابقات داشته باشد. زمانی که بسیار طولانی است (چند ماه طول می کشد – 4-5، گاهی اوقات بیشتر)، شامل مسابقات اصلی در هر دو نیمه می شود و مهمترین آنها در پایان است.

در حال گذاردر بیشتر موارد مسابقات رسمی وجود ندارد. غیررسمی، عمدتاً تفریحی یا نمایشی اغلب اینجا هستند.

تاکتیک های ورزشی آموزش تاکتیکی ورزشکار و ویژگی های آن در رشته های مختلف ورزشی

روش های هدفمند استفاده از تکنیک ها در فعالیت رقابتی برای حل مشکلات رقابتی با در نظر گرفتن قوانین رقابت، ویژگی های مثبت و منفی آمادگی و همچنین شرایط محیطی – نامیده می شود. تاکتیک های ورزشی

هر ورزش اثر خاصی در تاکتیک های انجام یک مبارزه رقابتی بر جای می گذارد، بنابراین تفسیر و تعاریف این مفهوم در ورزش های مختلف ممکن است تا حدی با یکدیگر متفاوت باشد. مثلا، در ورزش های تیمیتاکتیک به عنوان سازماندهی اقدامات فردی و جمعی بازیکنان با هدف دستیابی به پیروزی بر دشمن تعریف می شود.

به طور کلی منظور از تاکتیک استفاده از روش های فعالیت رقابتی به گونه ای است که به ورزشکار این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه برای غلبه بر مقاومت حریف، توانایی های خود (فیزیکی، فنی، ذهنی) را به بهترین نحو محقق کند. اساس تاکتیک های ورزشی باید مطابقت برنامه تاکتیکی و رفتار ورزشکار در طول مسابقه با سطح رشد کیفیات جسمی و روحی، آمادگی فنی و دانش نظری او باشد. علاوه بر انتخاب روش ها، تکنیک ها و اقدامات، شامل توزیع منطقی نیروها در فرآیند انجام تمرینات رقابتی است. استفاده از روش های تأثیر روانی بر دشمن و پنهان کردن نیات.

تاکتیک ها می توانند به اهداف رقابتی، شروع (نبرد، دوئل، مبارزه، شروع و غیره) و موقعیتی اشاره کنند.

انواع مختلف تاکتیک های فعالیت رقابتی را می توان با ترکیب متفاوت شرکت کنندگان حل کرد:

ورزشکاران انفرادی در ورزش های انفرادی که وظایف فردی خود را دارند و با سایر اعضای تیم ارتباط ندارند (هنرهای رزمی، ورزش های چرخه ای، هماهنگی پیچیده و رشته های سرعت-قدرت). این تاکتیک برای شخصی؛

گروهی از ورزشکاران که وظایف مشترکی دارند و عملکردهای مشابه و کارهای مشابهی را در جریان فعالیت های رقابتی انجام می دهند (تمرینات گروهی در ژیمناستیک ریتمیک، شنای همزمان، قایقرانی در خدمه، مسابقات امدادی، مسابقات تیمی در دوچرخه سواری) – این تاکتیک به گروه;

تیمی از ورزشکاران که وظایف مشترک دارند، اما عملکردهای متفاوتی را در فعالیت رقابتی (بازی) انجام می دهند – دروازه بان، خط دفاع، خط وسط و حمله. این تاکتیک برای فرمان

بسته به ویژگی های ورزش، صلاحیت ورزشکار، وضعیتی که در مسابقه ایجاد شد، می توان موارد زیر را تشخیص داد: ماهیت الگوریتمی، احتمالی و اکتشافی تاکتیک ها.

الگوریتمیتاکتیک شامل اجرای اقدامات در یک توالی کاملاً برنامه ریزی شده طبق یک برنامه از پیش تعیین شده است. این برای ورزش هایی با حداقل تغییر در تصمیمات تاکتیکی (پرتاب، وزنه برداری، پارویی، اسکیت سرعت و غیره) معمول است.

احتمالیتاکتیک‌های انجام یک مبارزه رقابتی، اقدامات «عمداً بداهه» را پیش‌فرض می‌گیرد، که در آن فقط شروع خاصی برنامه‌ریزی شده است. گزینه های برای ادامه اقدامات به واکنش های خاص حریف و شرکا بستگی دارد، وضعیتی که در رقابت ایجاد می شود.

ابتکاریتاکتیک ها بر اساس پاسخ بداهه ورزشکاران بسته به وضعیتی است که در طول یک دوئل رقابتی ایجاد شده است.

موفقیت فعالیت رقابتی با عوامل زیادی از جمله میزان آمادگی شرکا و رقبا و داده های مورفومتریک آنها مرتبط است.

در تعدادی از ورزش ها، به ویژه در بازی های ورزشی، بوکس در سطح حرفه ای، حتی یک “تشخیص” ویژه سازماندهی شده وجود دارد که شامل مشاهده منظم و ضبط ویدئویی از عملکرد حریفان احتمالی، ارزیابی سطح آمادگی آنها و تهیه توصیه ها است. برای ساخت تاکتیک های فعالیت رقابتی.

تمرینات ورزشی و تاکتیکی – یک فرآیند آموزشی با هدف تسلط بر اشکال منطقی کشتی در فرآیند فعالیت رقابتی خاص. این شامل: مطالعه مفاد کلی تاکتیک های ورزش انتخابی، تکنیک ها و مقررات داوری در مسابقات، تجربه تاکتیکی قوی ترین ورزشکاران. تسلط بر مهارت های ساخت تاکتیک های خود در مسابقات آینده؛ الگوسازی شرایط لازم در مسابقات تمرینی و کنترلی برای تسلط عملی بر ترکیب های تاکتیکی. نتیجه آن ارائه سطح مشخصی از آمادگی تاکتیکی یک ورزشکار یا یک تیم است. آمادگی تاکتیکی ارتباط نزدیکی با استفاده از انواع تکنیک ها، روش های اجرای آنها، انتخاب تاکتیک های تهاجمی، دفاعی، ضد حمله و اشکال آن (انفرادی، گروهی یا تیمی) دارد.

اجرای عملی آمادگی تاکتیکی شامل حل وظایف زیر است: ایجاد یک دیدگاه جامع از دوئل. شکل گیری سبک فردی کشتی رقابتی؛ اجرای قاطع و به موقع تصمیمات اتخاذ شده از طریق روش های منطقی؛ و اقدامات با در نظر گرفتن خصوصیات حریف، شرایط محیطی، داوری، وضعیت رقابتی، شرایط خود و غیره.

مهارت بالای تاکتیکی یک ورزشکار بر اساس سطح خوبی از آمادگی فنی، فیزیکی و ذهنی است. اساس ورزش و تسلط تاکتیکی دانش تاکتیکی، مهارت ها، توانایی ها و کیفیت تفکر تاکتیکی است.

دو نوع تمرین تاکتیکی وجود دارد: عمومی و ویژه. آموزش تاکتیکی عمومیبا هدف تسلط بر دانش و مهارت های تاکتیکی لازم برای موفقیت در مسابقات ورزشی در رشته ورزشی انتخاب شده است. آموزش تاکتیکی ویژه- تسلط بر دانش و اقدامات تاکتیکی لازم برای عملکرد موفق در مسابقات خاص و در برابر حریف خاص

مهدی بادنوا

Share
Published by
مهدی بادنوا

Recent Posts

بزودی

1 سال ago

نکات مهم برای قدم گذاشتن در رینگ بوکس

 نکتهایی که باید برای اولین مبارزه بوکس خود بدانید ۱_ عصبی و نگران نشوید ۲_…

1 سال ago

فواید ورزش بوکس

فواید ورزش بوکس چیست؟ 10 مزیت [شگفت انگیز] بوکس این ورزش می تواند به بهبود…

1 سال ago

نوشیدن در حین تمرین یا مسابقه

نوشیدن آب هنگام ورزش و مصرف نوشیدنی ورزشی باعث هیدراته ماندن بدن شما می‌شود. هیدراته…

1 سال ago

تغذیه بعد از تمرین و مسابقه

بعد از تمرینات و مسابقه چه بخوریم؟ … تغذیه بعد از تمرین و مسابقهادامه مطلب…

1 سال ago